...

Zapisy na kursy angielskiego - 22 602 26 33

Write Right: Email formalny i prywatny po angielsku

Autor Roxana

Write Right: Email formalny i prywatny po angielsku

Choć popularność SMSów i komunikatorów społecznościowych pozostaje niezmienna, wymiana wiadomości drogą e-mail wciąż ma swoich zwolenników, szczególnie w sytuacjach biznesowych.

W tym artykule dowiesz się, jak poprawnie napisać po angielsku mail formalny – np. do swoich współpracowników czy rekrutera – a także email prywatny do znajomych czy rodziny.

Jak napisać maila po angielsku – email nieformalny

Zacznijmy od mniejszego kalibru. Chociaż w obecnych czasach rzadko kiedy możemy spotkać konwersację dwójki przyjaciół poprzez wymianę emaili, ta forma wciąż świetnie prosperuje z uwagi na swoją ogólnodostępność, a także sposobność do przywoływania wspomnień o fizycznie wysyłanych listach papierowych.

Jeśli więc komunikujesz się ze swoimi znajomymi bądź członkami rodziny przez maile bądź właśnie znaleźliście swojego pen pal*, ta część jest skierowana właśnie do Was.

W następnych paragrafach poznacie nieformalne rozpoczęcia maila, co można napisać w rozwinięciu, a także jak go zakończyć. Poniżej przedstawiony zostanie również przykładowy email nieformalny.

*Pen pal, z ang. korespondencyjny przyjaciel. Osoba, której najczęściej nie znamy w prawdziwym życiu, jednak wymieniamy z nią korespondencję czy to tradycyjnie poprzez listy, czy właśnie drogą mailową.

Email nieformalny: zwroty rozpoczynające

Rozpoczęcie maila to po prostu zwrot do adresata naszej wiadomości. W przypadku maila nieformalnego, mamy tutaj kilka możliwości:

  • Hi! / Hello! / Hey! – czyli różne sposoby powiedzenia “Cześć!”

Po tych słowach możemy oczywiście wpisać osobę, do której piszemy: Hi, Brenda!

  • Dear… (imię) – czyli nieco bardziej wzniosły, jednak wciąż nieformalny sposób powitania: Dear Brenda – droga Brendo.

Ważne: Po drugim sformułowaniu zawsze należy postawić przecinek.

Email nieformalny: rozwinięcie

Pierwsze zdanie naszego maila powinno zawierać bezpośrednie nawiązanie do poprzedniej wiadomości:

  • Thanks for your last message! – Dzięki za ostatnią wiadomość!
  • Sorry for my late response! – Przepraszam, że tak późno odpisuję!
  • I hope you had a great time on your vacation! – Mam nadzieję, że dobrze się bawiłeś/aś na wakacjach!

Jeśli jednak jest to początek naszej wymiany, warto wprowadzić przyjazną atmosferę takimi zwrotami, jak:

  • Hope you’re okay! – Mam nadzieję, że wszystko ok!
  • What’s new? – Co nowego?
  • Nice to meet you! – Miło Cię poznać!

Kolejny paragraf zależy wyłącznie od tego, co chcemy przekazać w naszej wiadomości – może to być krótka historia naszych wakacji, opis ostatniego tygodnia, śmieszna sytuacja, która nam się przydarzyła, bądź prośba o przysługę, pomoc czy poradę. Oto kilka przykładowych zdań wprowadzających:

  • You won’t believe what happened to me yesterday! – Nie uwierzysz, co przydarzyło mi się wczoraj!
  • This week was absolutely crazy. – Ten tydzień był niesamowicie szalony.
  • As you know, I was in the Bahamas during my vacation. – Jak wiesz, w te wakacje byłam na Bahamach.
  • Actually, I’m writing to ask you for some advice. – Tak właściwie to piszę, żeby poprosić Cię o poradę.

Pamiętaj, że mail nieformalny zezwala na użycie emotikon, symboli, a także form skrótowych czy slangu.

Email nieformalny: zakończenie

Na koniec naszego maila powinniśmy zawrzeć zdanie, które będzie albo podsumowywało rozwinięcie, albo okazywało nasze oczekiwanie na odpowiedź drugiej osoby. Na przykład:

  • Let me know what you think. – Daj znać, co myślisz.
  • Can’t wait for your answer! – Nie mogę się doczekać Twojej odpowiedzi!
  • Write back soon. – Odpisz niedługo.

To mogą być również typowe zwroty na pożegnanie, takie jak:

  • Take care! – Trzymaj się!
  • Lots of love – “Dużo miłości”
  • Hugs – Przytulam
  • Kisses – Całusy/Buziaki
  • Xoxo – Buziaki i przytulasy (hugs and kisses)

Napiszmy teraz razem przykładowy email w nieformalnym stylu.

Przykład emaila nieformalnego po angielsku.

Email formalny po angielsku – instrukcje

Tak, jak już wspominaliśmy – korespondencja mailowa ma się świetnie w środowisku biznesowym. Komunikują się nią partnerzy, pracownicy, a także rekruterzy z potencjalnymi kandydatami.

Choć każdy mail formalny różnić się będzie swoją tematyką, istnieje kilka podstawowych zasad, które każda z takich wiadomości musi przestrzegać. Ponadto przedstawimy kilka popularnych zwrotów na rozpoczęcie, rozwinięcie i zakończenie maila biznesowego.

Te dwie rzeczy muszą znaleźć się w Twoim formalnym emailu:

  • Odpowiedni ton. I chodzi nam tutaj głównie o ton formalny. Unikaj emotikonek i emocjonalnych wypowiedzi. Mail formalny powinien być jak najbardziej profesjonalny.
  • Rozwinięte formy. Jak ognia unikaj form skróconych w mailu formalnym. Zamiast I’m happy, napisz I am glad. To samo tyczy się skrótów don’t, didn’t, aren’t, i innych. Wszystkie z nich powinny być rozwinięte do pełnej formy – do not, did not, are not.
  • Formalne słownictwo. Spróbuj używać synonimów z wyższej półki. Zamiast I can’t wait for your answer, napisz I’m looking forward to hearing from you. Takie zwroty pozwolą też Twojemu mailowi nabrać odpowiedniego tonu, o którym już pisaliśmy wcześniej.

Przejdźmy teraz do poszczególnych części naszego maila formalnego.

Email formalny: rozpoczęcie

W środowisku biznesowym musimy poruszać się ostrożnie. Frazy, których użyjemy, zależą w dużym stopniu od tego, jak dobrze znamy naszego adresata. Każdy zwrot rozpoczynający musi jednak zawierać Dear…, w kontekście formalnym oznaczający Szanowny/a… Spójrzmy na przykłady.

  • Dear Mrs Smith – użyjmy tego zwrotu, jeśli znamy nazwisko adresata i z reguły tak się do nich zwracamy. Możliwe jest również użycie pierwszego imienia, np. Dear Eva, jednak tylko w przypadku gdy jesteśmy pewni, że taki zwrot będzie dobrze odebrany.
  • Dear Sir/Dear Madam – Szanowny Panie/Szanowna Pani.
  • To whom it may concern – bezpieczny zwrot, który pozwoli nam na odniesienie się do kogokolwiek, kto odczyta naszego maila.

Ważne: Po zwrotach rozpoczynających w mailach formalnych zawsze należy postawić przecinek.

Email formalny: rozwinięcie

Jak w sposób formalny możemy wprowadzić pierwsze zdanie naszego maila? Oto kilka przykładów:

  • I hope this email finds you well. – Określenie grzecznościowe. W wolnym tłumaczeniu: mam nadzieję, że wszystko u Ciebie w porządku.
  • I hope you are having a good day. – Podobnie jak wyżej.
  • It is my pleasure to share some good news with you. – Mam przyjemność podzielić się z Tobą/Panią/Panem tymi dobrymi wiadomościami.

Podobnie jak w przypadku maila nieformalnego, tutaj również rozwinięcie będzie zależało od przesłania, jakie chcemy przekazać w naszej wiadomości. Z reguły emaile biznesowe obejmują takie tematy, jak spotkania firmowe, zlecanie projektów czy przekazywanie dalszych etapów rekrutacji. Jak poprzednio, przedstawiamy kilka zwrotów wprowadzających w drugi paragraf maila:

  • I am writing with reference to our last conversation. – Piszę w odniesieniu do naszej ostatniej rozmowy.
  • In reply to your last message, I wanted to share my concerns. – W odpowiedzi na Państwa ostatnią wiadomość, chciałabym podzielić się swoimi obawami.
  • On behalf of company X, I am informing you… – W imieniu firmy X informuję Państwa…

Pamiętajmy o pełnych formach przez całą długość naszego maila.

Email formalny: zakończenie

W mailu formalnym możemy użyć takich zdań podsumowujących, jak:

  • I am looking forward to hearing from you. – Czekam na Państwa odpowiedź.
  • Should you have any questions, please do not hesitate to contact me. – W przypadku jakichkolwiek pytań, proszę nie wahać się z nami skontaktować.
  • Please let me know if I can help you any further. – Bardzo proszę o informację, jeśli mogłabym pomóc w czymś jeszcze.

Jeśli chodzi o pozdrowienia, w przypadku wiadomości biznesowych zależy to od formy, której użyliśmy w powitaniu:

  • Yours faithfully – Z poważaniem (kiedy podaliśmy imię/nazwisko w powitaniu).
  • Yours sincerely – Z poważaniem (kiedy podaliśmy zwrot ogólny).
  • Best regards – Pozdrawiam serdecznie.
  • Regards – Pozdrawiam.
  • Respectfully yours – Z wyrazami szacunku.

Przyszła pora na napisanie przykładowego maila formalnego.

Przykład maila formalnego po angielsku.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że trochę teorii popartej przykładowymi tekstami pomoże Wam w napisaniu każdego maila, czy to prywatnego, czy biznesowego. Możliwości jest wiele, dlatego nie bójcie się bawić językiem – pamiętajcie jedynie o kilku zasadach, szczególnie w przypadku maila formalnego, i… piszcie!

A tymczasem:

A very merry Christmas and a happy new year! 🎄

Podobał Ci się wpis? Oceń!
(Brak ocen)
Loading...
email formalny email nieformalny jak napisać email po angielsku
Roxana
Roxana Roxana
Autor

Anglistka oraz writer. Dzięki niegasnącej pasji do języka ma nadzieję przybliżyć czytelnikom najciekawsze tematy związane z nauką, kulturą i tajnikami angielskiego.

Dodaj komentarz:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

A o tym jeszcze piszemy

13 najlepszych aplikacji do nauki angielskiego w 2024 roku

13 najlepszych aplikacji do nauki angielskiego w 2024 roku

Job interview, czyli rozmowa rekrutacyjna po angielsku

Job interview, czyli rozmowa rekrutacyjna po angielsku