Write Right: Email formalny i prywatny po angielsku
Autor Roxana
Choć popularność SMSów i komunikatorów społecznościowych pozostaje niezmienna, wymiana wiadomości drogą e-mail wciąż ma swoich zwolenników, szczególnie w sytuacjach biznesowych.
W tym artykule dowiesz się, jak poprawnie napisać po angielsku mail formalny – np. do swoich współpracowników czy rekrutera – a także email prywatny do znajomych czy rodziny.
Jak napisać maila po angielsku – email nieformalny
Zacznijmy od mniejszego kalibru. Chociaż w obecnych czasach rzadko kiedy możemy spotkać konwersację dwójki przyjaciół poprzez wymianę emaili, ta forma wciąż świetnie prosperuje z uwagi na swoją ogólnodostępność, a także sposobność do przywoływania wspomnień o fizycznie wysyłanych listach papierowych.
Jeśli więc komunikujesz się ze swoimi znajomymi bądź członkami rodziny przez maile bądź właśnie znaleźliście swojego pen pal*, ta część jest skierowana właśnie do Was.
W następnych paragrafach poznacie nieformalne rozpoczęcia maila, co można napisać w rozwinięciu, a także jak go zakończyć. Poniżej przedstawiony zostanie również przykładowy email nieformalny.
*Pen pal, z ang. korespondencyjny przyjaciel. Osoba, której najczęściej nie znamy w prawdziwym życiu, jednak wymieniamy z nią korespondencję czy to tradycyjnie poprzez listy, czy właśnie drogą mailową.
Email nieformalny: zwroty rozpoczynające
Rozpoczęcie maila to po prostu zwrot do adresata naszej wiadomości. W przypadku maila nieformalnego, mamy tutaj kilka możliwości:
- Hi! / Hello! / Hey! – czyli różne sposoby powiedzenia “Cześć!”
Po tych słowach możemy oczywiście wpisać osobę, do której piszemy: Hi, Brenda!
- Dear… (imię) – czyli nieco bardziej wzniosły, jednak wciąż nieformalny sposób powitania: Dear Brenda – droga Brendo.
Ważne: Po drugim sformułowaniu zawsze należy postawić przecinek.
Email nieformalny: rozwinięcie
Pierwsze zdanie naszego maila powinno zawierać bezpośrednie nawiązanie do poprzedniej wiadomości:
- Thanks for your last message! – Dzięki za ostatnią wiadomość!
- Sorry for my late response! – Przepraszam, że tak późno odpisuję!
- I hope you had a great time on your vacation! – Mam nadzieję, że dobrze się bawiłeś/aś na wakacjach!
Jeśli jednak jest to początek naszej wymiany, warto wprowadzić przyjazną atmosferę takimi zwrotami, jak:
- Hope you’re okay! – Mam nadzieję, że wszystko ok!
- What’s new? – Co nowego?
- Nice to meet you! – Miło Cię poznać!
Kolejny paragraf zależy wyłącznie od tego, co chcemy przekazać w naszej wiadomości – może to być krótka historia naszych wakacji, opis ostatniego tygodnia, śmieszna sytuacja, która nam się przydarzyła, bądź prośba o przysługę, pomoc czy poradę. Oto kilka przykładowych zdań wprowadzających:
- You won’t believe what happened to me yesterday! – Nie uwierzysz, co przydarzyło mi się wczoraj!
- This week was absolutely crazy. – Ten tydzień był niesamowicie szalony.
- As you know, I was in the Bahamas during my vacation. – Jak wiesz, w te wakacje byłam na Bahamach.
- Actually, I’m writing to ask you for some advice. – Tak właściwie to piszę, żeby poprosić Cię o poradę.
Pamiętaj, że mail nieformalny zezwala na użycie emotikon, symboli, a także form skrótowych czy slangu.
Email nieformalny: zakończenie
Na koniec naszego maila powinniśmy zawrzeć zdanie, które będzie albo podsumowywało rozwinięcie, albo okazywało nasze oczekiwanie na odpowiedź drugiej osoby. Na przykład:
- Let me know what you think. – Daj znać, co myślisz.
- Can’t wait for your answer! – Nie mogę się doczekać Twojej odpowiedzi!
- Write back soon. – Odpisz niedługo.
To mogą być również typowe zwroty na pożegnanie, takie jak:
- Take care! – Trzymaj się!
- Lots of love – “Dużo miłości”
- Hugs – Przytulam
- Kisses – Całusy/Buziaki
- Xoxo – Buziaki i przytulasy (hugs and kisses)
Napiszmy teraz razem przykładowy email w nieformalnym stylu.
Email formalny po angielsku – instrukcje
Tak, jak już wspominaliśmy – korespondencja mailowa ma się świetnie w środowisku biznesowym. Komunikują się nią partnerzy, pracownicy, a także rekruterzy z potencjalnymi kandydatami.
Choć każdy mail formalny różnić się będzie swoją tematyką, istnieje kilka podstawowych zasad, które każda z takich wiadomości musi przestrzegać. Ponadto przedstawimy kilka popularnych zwrotów na rozpoczęcie, rozwinięcie i zakończenie maila biznesowego.
Te dwie rzeczy muszą znaleźć się w Twoim formalnym emailu:
- Odpowiedni ton. I chodzi nam tutaj głównie o ton formalny. Unikaj emotikonek i emocjonalnych wypowiedzi. Mail formalny powinien być jak najbardziej profesjonalny.
- Rozwinięte formy. Jak ognia unikaj form skróconych w mailu formalnym. Zamiast I’m happy, napisz I am glad. To samo tyczy się skrótów don’t, didn’t, aren’t, i innych. Wszystkie z nich powinny być rozwinięte do pełnej formy – do not, did not, are not.
- Formalne słownictwo. Spróbuj używać synonimów z wyższej półki. Zamiast I can’t wait for your answer, napisz I’m looking forward to hearing from you. Takie zwroty pozwolą też Twojemu mailowi nabrać odpowiedniego tonu, o którym już pisaliśmy wcześniej.
Przejdźmy teraz do poszczególnych części naszego maila formalnego.
Email formalny: rozpoczęcie
W środowisku biznesowym musimy poruszać się ostrożnie. Frazy, których użyjemy, zależą w dużym stopniu od tego, jak dobrze znamy naszego adresata. Każdy zwrot rozpoczynający musi jednak zawierać Dear…, w kontekście formalnym oznaczający Szanowny/a… Spójrzmy na przykłady.
- Dear Mrs Smith – użyjmy tego zwrotu, jeśli znamy nazwisko adresata i z reguły tak się do nich zwracamy. Możliwe jest również użycie pierwszego imienia, np. Dear Eva, jednak tylko w przypadku gdy jesteśmy pewni, że taki zwrot będzie dobrze odebrany.
- Dear Sir/Dear Madam – Szanowny Panie/Szanowna Pani.
- To whom it may concern – bezpieczny zwrot, który pozwoli nam na odniesienie się do kogokolwiek, kto odczyta naszego maila.
Ważne: Po zwrotach rozpoczynających w mailach formalnych zawsze należy postawić przecinek.
Email formalny: rozwinięcie
Jak w sposób formalny możemy wprowadzić pierwsze zdanie naszego maila? Oto kilka przykładów:
- I hope this email finds you well. – Określenie grzecznościowe. W wolnym tłumaczeniu: mam nadzieję, że wszystko u Ciebie w porządku.
- I hope you are having a good day. – Podobnie jak wyżej.
- It is my pleasure to share some good news with you. – Mam przyjemność podzielić się z Tobą/Panią/Panem tymi dobrymi wiadomościami.
Podobnie jak w przypadku maila nieformalnego, tutaj również rozwinięcie będzie zależało od przesłania, jakie chcemy przekazać w naszej wiadomości. Z reguły emaile biznesowe obejmują takie tematy, jak spotkania firmowe, zlecanie projektów czy przekazywanie dalszych etapów rekrutacji. Jak poprzednio, przedstawiamy kilka zwrotów wprowadzających w drugi paragraf maila:
- I am writing with reference to our last conversation. – Piszę w odniesieniu do naszej ostatniej rozmowy.
- In reply to your last message, I wanted to share my concerns. – W odpowiedzi na Państwa ostatnią wiadomość, chciałabym podzielić się swoimi obawami.
- On behalf of company X, I am informing you… – W imieniu firmy X informuję Państwa…
Pamiętajmy o pełnych formach przez całą długość naszego maila.
Email formalny: zakończenie
W mailu formalnym możemy użyć takich zdań podsumowujących, jak:
- I am looking forward to hearing from you. – Czekam na Państwa odpowiedź.
- Should you have any questions, please do not hesitate to contact me. – W przypadku jakichkolwiek pytań, proszę nie wahać się z nami skontaktować.
- Please let me know if I can help you any further. – Bardzo proszę o informację, jeśli mogłabym pomóc w czymś jeszcze.
Jeśli chodzi o pozdrowienia, w przypadku wiadomości biznesowych zależy to od formy, której użyliśmy w powitaniu:
- Yours faithfully – Z poważaniem (kiedy podaliśmy imię/nazwisko w powitaniu).
- Yours sincerely – Z poważaniem (kiedy podaliśmy zwrot ogólny).
- Best regards – Pozdrawiam serdecznie.
- Regards – Pozdrawiam.
- Respectfully yours – Z wyrazami szacunku.
Przyszła pora na napisanie przykładowego maila formalnego.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że trochę teorii popartej przykładowymi tekstami pomoże Wam w napisaniu każdego maila, czy to prywatnego, czy biznesowego. Możliwości jest wiele, dlatego nie bójcie się bawić językiem – pamiętajcie jedynie o kilku zasadach, szczególnie w przypadku maila formalnego, i… piszcie!
A tymczasem:
A very merry Christmas and a happy new year! 🎄